Svakodnevno
slušamo u medijima pominjanje pojmova ''država'',''vlast'',''demokratija'', ''kapitalizam'',
''liberalizam'', ''ljudska prava'', ''levica i desnica'', ''vlada i parlament'',
''sudstvo i policija'', ''premijer'', ''predsednik'', ''interesne grupe'', a
nismo svesni da većina stanovništva, zapravo, nema pojma šta ti pojmovi znače.
Glavni preduslov za konsolidovanje demokratije u jednoj državi, jeste politička
kultura njenih građana. Ako građani nemaju političku kulturu, oni postaju laka
meta harizmatičnih demagoga koji će vešto iskoristiti političku zatucanost naroda, i lako će preko
izazivanja emocija u narodu, obično forsirajući nacionalne, verske, ili
ideološke teme, manipulisati velikom većinom građana. Zapravo, postavlja se pitanje
da li tu politički zatucanu većinu građana možemo uopšte nazivati građanima,
ili je, pak, reč o podanicima?
Uzevši u obzir
današnje stanje političke svesti većine građana Srbije, i ako uz to uzmemo u
obzir savremenu političku istoriju Srbije koja je obilovala autoritarizmom i
podaničkim odnosom naroda prema vlasti, ne mogu a da ne dođem do zaključka da
je većina srpskog naroda na nivou političkih idiota. S tim u vezi želim da
razjasnim pomenute pojmove koji su postali toliko dominantni u političkom diskursu
Srbije, da je teško zamisliti da neko ne zna, ili ne razume njihov sadržaj.
Nažalost, počev od prodavačice na trafici, automehaničara, studentkinje
farmacije, estradne zvezde, fudbalera, radnice u butiku i fizikalca na
mešalici, ogromna većina njih nema predstavu šta je to vlast, kako je ona
podeljena, ko su njeni nosioci i koja je njena svrha. Da stvar bude tragičnija,
priča na tu temu obično ''smara'' pomenute političke idiote, i ne vide nikakvu
svrhu u razgovaranju o toj i sličnim temama, koje su vezane za politiku, i
indirektno za njihov lični život. Takvi ljudi nisu ništa drugo nego politički idioti, podanici
i neprijatelji slobode, i upravo pomoću takvih ljudi uspevaju autoritarni i
nedemokratski režimi.
- Haha, ajde reci mi da si ti još jedan od onih smorova koje interesuje politika?
Sada ću pokušati
da razjasnim nekoliko centralnih pojmova koji dominiraju političkim diskursom u
Srbiji, a koji su često pogrešno interpretirani i shvatani.
1. VLAST
– Usled nedostatska demokratske tradicije u Srbiji, vlast se u Srbiji ne
povezuje sa institucijama, već isključivo sa ličnostima. Za prosečnog Srbina,
vlast je Tadić, Dačić, Vučić, Nikolić, Milošević, Tito. Ko je vlast, taj ima
prava na sve, i od njega je najbolje kloniti se. On može da hapsi, bije, krade,
odlučuje. Ipak, pojam vlasti označava nešto drugo. U demokratskim društvima,
vlast je institucionalizovani oblik moći koji je oličen u legalno izabranim
narodnim predstavnicima koji vladaju u skladu sa ustavom i narodnom voljom.
Vlast nije nedeljiva, naprotiv, demokratski duh nalaže da ona bude podeljena na
''poluge'', koje bi trebalo da funkcionišu na principima međusobne saradnje,
ali i međusobne kontrole. Vlast se u Srbiji, kao i u skoro svim demokratskim
političkim sistemima, deli na tri grane: 1) Izvršna vlast 2) Zakonodavna vlast
3) Sudska vlast.
Izvršnu vlast u Srbiji vrše Predsednik Srbije
i Vlada Srbije, i dele je u skladu sa ustavnim ovlašćenjima. Glavna funkcija
izvršne vlasti je da sprovodi zakone koje je donela zakonodavna vlast. Postoji
više modela izvršne vlasti, tako da, ne mora nužno da postoje i Predsednik i
Vlada kao nosioci izvršne vlasti. Npr., u SAD-u je samo institucija Predsednika
nosilac izvršne vlasti, dok je u Velikoj Britaniji nosilac izvršne vlasti
Vlada, budući da je Britanija monarhija, da nema predsednika, i da monarh ima
samo ceremonijalnu ulogu. Kad je u pitanju Srbija, može se reći da po Ustavu
Vlada Srbije ima mnogo značajnija izvršna ovlašćenja od Predsednika.
Zakonodavnu
vlast u Srbiji vrši Narodna skupština Srbije, ili drugim rečima, Parlament
Srbije. On donosi zakone koje kasnije sprovodi izvršna vlast. Poslanici u
parlamentu su izabrani od strane naroda, i većina u Parlamentu bira Vladu. U
srpskom parlamentu sedi 250 poslanika, i većina od 126 poslanika ima pravo da
izabere Vladu Srbije. Većina u srpskom parlamentu može u svakom momentu da
obori Vladu Srbije, tj. da joj uskrati poverenje, i time je uspostavljena
mogućnost da zakonodavna vlast kontroliše izvršnu.
Sudska vlast je
treća grana vlasti, i njena funkcija je da primenjuje i tumači zakone koji su
doneti u parlamentu. Veoma je važno da sudska vlast bude nezavisna od druge dve
grane vlasti, kako se ne bi vršio politički pritisak na sudstvo, međutim, u
praksi su sudovi produžene ruke vladajuče stranke. U Srbiji je to takođe
slučaj, pa se neretko dešava da se nova vlast preko policije i sudova
obračunava sa bivšom vlasti.
2. LEVICA
I DESNICA – Iako često slušamo kako su neke stranke u Srbiji leve ili
desne provinijencije, takva podela je zastarela i neprimerena savremenom
konceptu partijskog sistema. Sama podela na levicu i desnicu je nastala za
vreme Francuske revolucije, kada su pristalice kralja sedele na desnoj strani
skupštine, a pristalice revolucije na levoj. Kasnije ti pojmovi dobijaju
kompleksnije značenje: stranke desnice postaju konzervativne, okrenute
ekonomskom liberalizmu i slobodnom tržištu, često povezane sa nacionalizmom i
religijom; stranke levice postaju stranke okrenute pravima radnika i nižim
slojevima, jačoj ulozi države na tržištu, državi blagostanja, smanjivanju jaza
između bogatih i siromašnih, itd. Jednostavno rečeno, desne stranke su
podržavale kapitalizam, dok su leve podržavale razne forme socijalizma. Usled
propasti koncepta države blagostanja početkom osamdesetih godina 20.veka, i
posle definitivnog pada komunizma početkom devedesetih, gubi se i stroga podela
na levicu i desnicu. Programi levičarskih stranaka poput laburista u Britaniji,
i socijalista u Francuskoj se značajno menjaju i okreću se sve više kapitalizmu
i slobodnom tržištu. Zbog svega ovoga, potpuno su se pomešali koncepti levice i
desnice, i danas je teško napraviti grubu podelu između ta dva pola.
U Srbiji je
situacija mnogo složenija, jer je nemoguće napraviti bilo kakvu strogu podelu
na leve i desne stranke, zbog toga što su stranke svojim programima i delovanjem
neretko protivurečne. Srpska radikalna stranka je u političkom smislu neosporno
stranka desnice, jer svoje delovanje bazira na konzervativizmu, nacionalizmu,
saradnji sa Crkvom i političkom protekcionizmu. Međutim, SRS ima levičarski
ekonomski program, u kom se zalažu za jaku ulogu države u privredi, besplatnu
zdravstvenu zaštitu, davanje većih prava penzionerima, smanjivanje jaza između
bogatih i siromašnih, veća prava radnika, itd. Danas LDP, stranka koja ima
neoliberalni ekonomski program, pravi sporazume o saradnji i zajedničkom
nastupu na izborima sa sindikatima, što je potpuno protivurečno, dok Pokret
socijalista čini vladajuću koaliciju zajedno sa neoliberalnim G17 i
konzervativnom Strankom srpskog jedinstva.
Zaključak bi na
kraju trebao da glasi da je pogrešno u Srbiji praviti podelu na levicu i
desnicu, i da ako već pravimo podelu, da ona treba da se napravi po dva
kriterijuma: po političkom, i po ekonomskom kriterijumu, uz uzimanje u obzir
činjenice da su ta dva kriterijuma često u protivurečnom odnosu.
3.
DEMOKRATIJA – Svakako jedan od najčešće korišćenih pojmova u Srbiji od
2000. pa do danas, ali isto tako, jedan od najpogrešnije shvatanih pojmova u
srpskom političkom diskursu. Šta je to demokratija? Većina ljudi će na to
pitanje odgovoriti da je demokratija ‘’vladavina naroda’’. I zaista, ta
minimalistička definicija jeste tačna, jer i sam pojam se sastoji od grčkih
reči ‘’demos’’, što znači narod, i ‘’kratein’’, što znači vladati. Međutim, ova
definicija nije dovoljna. U današnje vreme, potrebno je da se ispune mnogi
preduslovi, da bi se za jedan politički sistem moglo reći da je demokratski. Pre
svega, neophodan je zavidan nivo političke kulture građana, koji moraju
biti aktivni i uključeni u političke procese. Zajemčena ljudska prava i
slobode su uslov svih uslova, jer bez toga nema ni demokratskog poretka.
Ljudska prava moraju biti zaštićena ustavom. Ideje vladavine prava i konstitucionalizma
su takođe nužan faktor svakog demokratkog političkog sistema. Građani moraju
imaju zaštitu od države u odnosu na druge građane, ali takođe, moraju imati i
zaštitu od same države koja im može kršiti prava. U demokratskom sistemu moraju
postojati fer i kompetitivni izbori, i mora postojati mogućnost da se
vlast promeni na izborima, a ne na ulici. Još jedna odlika demokratskog
sistema, i demokratije uopšte, je poštovanje prava manjine od strane
većine, kako ne bi došlo do tzv. ‘’tiranije većine’’. Kada su svi ovi
preduslovi ispunjeni, možemo pričati da je jedan politički sistem demokratski.
Kad prenesemo
ova teorijska načela u realnost Srbije, vidimo da se srpski politički sistem
može posmatrati kao ‘’nepotpuna demokratija’’ ili kao tzv. ‘’manjkava
demokratija’’, s obzirom da je većina ovih uslova ispunjena. U prilog tome
govori i Democracy Index koji se svake godine radi za sve države sveta, i po
kome se Srbija svrstava u države sa ‘’nepotpunom demokratijom’’, a u taj koš su
svrstane i ostale države Balkana. Shvatanje demokratije u Srbiji se obično
shvata kao ‘’potpuna sloboda da radim i govorim šta hoću’’.Demokratija
podrazumeva da mašemo rukama koliko želimo, ali sve dok ne udarimo nekoga pored
nas. Tu je granica demokratije.
4. NARODNI
POSLANIK – Poslanik je verovatno jedno od najnepopularnijih zanimanja u
Srbiji, jer se ta funkcija vezuje za nerad, bahatost, nekulturu, poltronstvo,
korupciju, partijsku disciplinu, itd. Međutim, funkcija narodnog poslanika je
od izuzetne važnosti za funkcionisanje demokratskog političkog sistema, jer
parlament ima važnu kontrolnu funkciju nad izvršnom vlašću, dakle nad vladom, i
može je oboriti u svakom momentu. Ja ću se pre svega zadržati na jednoj od
velikih zabluda koje su aktuelne oko statusa narodnih poslanika, a to je
pitanje ‘’blanko ostavki’’.
Mnogi
političari, ali i viđenije javne ličnosti su iznosile u prethodnom periodu teze
da je neophodno da postoje blanko ostavke poslanika, kako bi se sprečila
trgovina poslaničkim mandatima i kako bi se sprečilo preletanje poslanika iz
jednog tabora u drugi, što bi za posledicu imalo prekrajanje izborne volje
građana. Takav način razmišljanja je upropastio i srozao Narodnu skupštinu
Srbije, i od nje stvorio ‘’veliku brbljaonicu’’ političkih poltrona koji nemaju
integriteta, ideala, niti želje da bilo šta urade za Srbiju, već im je glavna
preokupacija da poslušaju partijskog glavešinu koji će im narediti da ‘’na
slepo’’ glasaju. Oni moraju da slušaju, jer će im partijski šefovi u suprotnom
aktivirati ostavke koje su poslanici pri pristupanju u skupštinu potpisali.
Legitimizaciju za ovakave postupke partijski šefovi nalaze u tezi: ‘’Ja sam te
tu postavio, ja ću da te i šutnem odatle. Ili slušaj i budi veran pas, ili ćemo
naći nekog drugog ko će slušati bolje od tebe’’.
Kakvi poslanici, takav i parlament
Ovakva praksa je na snazi bila
godinama, i pored toga što je Ustav Srbije izričito propisao da su poslanici
vlasnici svog mandata. Tačno je da se nezavisnošću poslanika povećava mogućnost
da on pređe u drugi tabor, ali to se može sprečiti drugim mehanizmima. Ukidanjem
blanko ostavki, poslanik postaje nezavisniji u radu, i dobija slobodu da glasa
drugačije od partijske direktive. To će animirati ljude od integriteta da se
preuzmu posla narodnih poslanika, i parlament će tako dobiti na značaju. Ipak,
i dalje postoji veliki problem u otvorenim poslaničkim listama, gde se za
poslanike kandiduju kandidati za koje se unapred zna da neće biti poslanici.
Takođe, partijski šefovi će se teže opredeliti da na partijsku listu za
poslanike postave nekog za koga znaju da neće slušati partijske direktive, pa
se pre opredeljuju za poltrone. Ovaj problem bi mogao biti rešen promenom
izbornog sistema, gde bi se Srbija izdelila na 250 izbornih jedinica, i gde bi
jedan poslanik dolazio iz jedne izborne jedinice. Na taj način bi se birali
viđeniji ljudi iz svih okruga u Srbiji, i ne bi moglo da se dogodi da više od
trećine poslanika čine poslanici iz Beograda. Moramo shvatiti da što je
institucija parlamenta jača, to će i vlada morati odgovornije da se ponaša.
5. USTAV –
Nažalost, politički sistem Republike Srbije, a pre toga Jugoslavije, i Kraljevine
Srbije, odlikuje nestabilnost ustavnog poretka, što se ogleda u dve konstante:
1) Srpski ustavi traju u proseku kraće od 10 godina 2) Ustav se u Srbiji
masovno krši, jer nije plod realnog stanja i potreba u državi i društvu, već je
još jedna alatka u rukama dnevne politike. U jednom slučaju, Ustav Srbije ima
status ‘’svete knjige’’ koja je Srbima ‘’sve i svja’’, dok već u narednom
slučaju služi kao otirač za brisanje prljavih patriotskih cipela o njega. Ustav
ne bi smeo selektivno da se primenjuje, jer je on najviši pravni akt iz koga proizilaze
svi niži pravni akti, i ukoliko se on selektivno primenjuje, postoji opasnost
od urušavanja čitavog pravnog sistema. Navešću dva poznata primera koja
predstavljaju kontrast i koja pokazuju neprincipijelnost političke elite, ali i
‘’nacionalno osvešćenog’’ dela naroda po pitanju poštovanja Ustava Srbije.
U preambuli
Ustava Srbije stoji da je ‘’Kosovo i Metohija sastavni deo Srbije’’. Ne ulazeći
u realno stanje stvari, koje kaže da je Kosovo nezavisna država koja više nije
u okviru naše zemlje, jasno je da se Ustav Srbije mora poštovati, i apsolutno
razumem svakog političara koji kaže da neće i ne može priznati Kosovo kao
nezavisnu državu, ma koliko ona u stvarnosti bila nezavisna, jer ga Ustav
Srbije obavezuje da ne sme da prizna. To je potpuno razumljivo i legitimno.
Kada bi neko prekršio Ustav Srbije i priznao Kosovo kao nezavisnu državu, on bi
bio označen kao izdajnik, a možda bi sebi potpisao i smrtnu kaznu, ili bi bar
izvršio ‘’političko samoubistvo’’. Jer, ustav se ne sme kršiti!
E sad, dolazimo
do sledećeg primera koji pokazuje da se Ustav itekako može kršiti, i to
najotvorenije i najbahatije. To je slučaj za organizovanjem čuvene Parade
ponosa. Dakle, u članu 54., stav 1. Ustava Srbije piše: ‘’Mirno okupljanje
građana je slobodno’’. Takođe, u članu 21., stav 3., piše: ‘’Zabranjena je
svaka diskriminacija, neposredna ili posredna, po bilo kom osnovu...’’. Zakon o
zabrani diskriminacije još bliže uređuje to polje, pa u članu 2., stav 1. piše
da je zabranjena svaka vrsta diskriminacije na osnovu ‘’... pola, rodnog
identiteta, seksualne orijentacije...’’. Ali, to predstavnike vlasti i
političke glavešine ne sprečava da iznose homofobne, protivzakonite i
protivustavne stavove, naravno, bez ikakvih posledica. Predsednik Jedinstvene
Srbije (JS) Dragan Marković je pred održavanje gay parade zatražio od Vlade
Srbije da ZABRANI održavanje Parade ponosa u Beogradu i tu je manifestaciju
nazvao ‘paradom srama koja predstavlja udar na porodicu i Srpsku pravoslavnu
crkvu (SPC)’. I on nije bio jedini, jer se formirao čitav kvazi-nacionalistički
front koji je otvoreno pozivao na kršenje Ustava, dok su fašističke
organizacije poput Obraza nedvosmisleno najavljivale rušenje ustavnog poretka.
Epilog je poznat. Država je kapitulirala, Ustav Srbije je zgažen i niko nije
odgovarao. To jasno pokazuje da se Ustav Srbije poštuje samo ako je to
politički popularno (slučaj Kosovo), dok se u slučajevima gde političari gube
glasove Ustav gazi bez razmišljanja.
Na kraju bih
rekao da je veoma važno da kritički analiziramo pojmove koje svakodnevno
slušamo na televiziji i o kojima neprestano čitamo, a koje nedovoljno
poznajemo. Da bi sebe nazivali građanima, a ne podanicima, moramo shvatiti u
kakvom političkom sistemu živimo, koja je svrha države i vlasti, šta je to
demokratija, šta su ljudska prava i zašto su važna, po čemu se razlikuju
partije i na koji način funkcionišu institucije u Srbiji. U suprotnom, bićemo
žrtve političkih elita koje će naše neznanje vešto koristiti. Apolitičan čovek
je neprijatelj slobode, i Stari Grci nisu bez razloga apolitične ljude nazivali
idiotima.
браво за текст, добра анализа стања свести код гласача у Србији. Поздрав!
ОдговориИзбриши